6e Dag Berducedo - Grandas de Salime 19,4 km 700 - Reisverslag uit Grandas de Salime, Spanje van Mariette///Leanne Janssen ///Heijmans - WaarBenJij.nu 6e Dag Berducedo - Grandas de Salime 19,4 km 700 - Reisverslag uit Grandas de Salime, Spanje van Mariette///Leanne Janssen ///Heijmans - WaarBenJij.nu

6e Dag Berducedo - Grandas de Salime 19,4 km 700

Door: Leanne

Blijf op de hoogte en volg Mariette///Leanne

30 Mei 2015 | Spanje, Grandas de Salime

6e Dag Berducedo - Grandas de Salime 19,4 km 700 meter hoogteverschil

Om zs uur definitief wakker, maar gedurende de nacht wel vaker wakker geworden. de man onder mij in het stapelbed snurkte dat het een lieve lust was. Als ik dan met het bed wiebelde stopte hij weer. Maar er waren nog wel meer snurkers. Opstaan volgens het inmiddels bekende ritueel en in het keukentje wordt Jet geleerd hoe ze koffie maakt op Italiaanse wijze. Stokroodje kaas erbij en we kunnen op pad om ongeveer kwart voor 7.
Het weer is friskoud, volop zonneschijn en als we meteen beginnen te stijgen staan we vol bewondering te kijken naar de wattendeken in het dal. Prachtige vergezichten, fluitende vogels, bergop, maar op een aangename inspannende manier. Na 4 km bereiken we La Mesa, daar verlopen we ons bijna, we worden teruggeroepen door een attente medepellegrino. Daar starten we meteen aan een stevige afdaling met erg veel stenen. Op een plateau een prachtig oud kerkje. Verder met de afdaling, opeens een hoop lawaai en een oudere loper komt met rugzak en stokken, bijna hardlopend en springend langs ons door. We hebben hele aparte caminogangers.
Wij vervolgen de weg en komen in een bosrijke omgeving. Het ruikt heerlijk naar denneappels en de wattendeken voelen we als fijne waterdruppels naar beneden komen. We dalen over een kleine 6 km ongeveer 850 m. Na een hoop slingerwegen komen we op de asfalt weg terecht. Inmiddels hebben we het stuwmeer al verschillende keren door de bomen heen zien schemeren. Dan lopen we over de stuwdam en buigen links omhoog naar een prachtig hotel restaurant. Daar nemen we koffie en tortilla espagnole. Warm in het zonnetje en heerlijk genieten. Bijna te mooi om op te staan. Na een half uurtje weer in de benen. Bergop, maar weer een mooie stijging. Boven in de bocht zit Radka te eten en we nemen een foto voor haar. Verder omhoog en dan gaat de weg weer over in een mooi bospad, wel flink klimmen. Rond kwart over 12 bereiken we Grandas de Saline. Een nieuw 6e Dag Berducedo - vervolgen de Salime 19,4 km 700 meter hoogteverschil dorpje in de jaren 50, omdat het oude dorp onder water is komen te staan. Mooie herberg waar al mensen staan te wachten. Om half een naar binnen en lekker douchen. Het dorp verkennen en lekker tinto de verano drinken, met hapjes. Om 3 uur gaan we eten. Radka, Henk en Claude zijn ook weer van de partij. Soep, spruiten als voorgerecht. Lamsstoof en zalm als hoofdgercht. Yoghurt met honing en kaastaart als nagerecht. Wijn water en soda en we betalen 12 euro per persoon. Ronde buikjes en veel lachsalvo's.
Was opruimen en dan gaan we met Radka naar het etnografischemuseum. Daar ontmoeten we Dorien en samen lopen we door de huisjes en kamers van vroeger. Erg leuk en mooi neer gezet.
Daarna het oude kerkje nog even bekeken, naar de herberg en ik ga even op een oor.
Nog een laatste drankje en er komt alweer een einde aan een dag Camino.
Buenos noches.

• 30 Mei 2015 - 23:19

Karin:

700m hoogteverschil, bij de gedachte krijg al ademnood :) Jullie zijn kanjers !!
    Maar wat een prachtige omgeving.

• 31 Mei 2015 - 17:26

Resi:

Hallo Dames
    es geht es euch ja ganz gut
    tolle Bilder viel spass super von euch
    alles liebe resi

• 31 Mei 2015 - 18:58

Frans En Oma:

He wandermadl

super foto's
    wat een fantastische omgeving en een mooi verslag van jullie trip.

grt vn het hele thuisfront:
    opa-oma-jolie-pim-martine-ger-frans